تاملی بر جذب و تثبیت نوجوانان به مسجد
1- نوجوانی دوره جالبی است؛ مثلا یک نوجوان میتواند اندازه یک بزرگسال بفهمد، هرچند تجربیات کمتری دارد و خیلی چیزها را درک نکرده است. نوجوانی دوره بلوغ است؛ تغییرات مهمی جسمانی، عقلی، روانشناسی و اجتماعی برای نوجوان اتفاق میافتد. نوجوانی دوره مهمی است؛ نوجوان مایل است در نظام اجتماعی، نقشآفرینی کند. مهمتر از همه، نوجوانی دوره سرنوشتسازی است؛ چرا که دوره انتخابهای مهم است: انتخابهای مهم مسیر زندگی. بیتعارف باید گفت هر کسی در پایان نوجوانی (مثلا 18 سالگی)، باید آماده ایفای نقش موثر در جامعه باشد. هستید؟ هستند؟
2- در نظام اسلامی، سهم مسجد در تربیت نوجوان مطلوب چهقدر است؟ درصدش مهم نیست، از نقش و وظیفه تربیتی مسجد در جذب و تربیت نوجوانان غفلت نکنیم.
3- تابستان، فرصت خوبی برای جذب نوجوانان به مسجد است. یعنی هر سال، نوجوانان به بهانههای مختلف، گذرشان به مسجد میافتد. مدرسهها که تعطیل میشود، تنور انواع خاصی از فعالیتهای فرهنگی داغ میشود و به بهانه استخر و شنا هم که شده، بعضیها مسجدی میشوند. تابستان که رو به تعطیلی میگذارد، زمزمه بازگشایی مدرسهها، فعالیتهای فرهنگی را به تعطیلی میکشاند؛ گویا در 9 ماه سال، فقط آموزش و پرورش مسئول تربیت همهجانبه کودکان و نوجوانان است.
4- صحبت درباره تنور داغ تابستان بود. بعضی فعالان فرهنگی حواسشان هست، در تنور داغ تابستان، خمیرهایشان را به موقع میچسبند و نانهای برشته خوبی به دست میآورند. یعنی تابستان برای آنها فرصت خوبی برای تثبیت حضور نوجوانان در مسجد است. نه فقط در تابستان، جذب میشوند، بلکه زمینه تثبیت، رشد، شکوفایی و تعالیبخشی نوجوانان از همان تابستان ریخته میشود. اصلا مهر قبولی کارنامه فعالان فرهنگی مساجد همین است: آیا نوجوانانی که در تابستان به مسجد آمدند، در پاییز با مسجد میمانند؟
5- اینکه نوجوانان ما مسجدی شدند، خیلی مبارک است؛ انشاءالله مسجدی بمانند.