سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۱
  • ۰

گفتگوی سنگر محله با حجت الاسلام والمسلمین موسوی
امام جماعت مسجد جامع پیامبر اعظم (ص) فاز4 مهرشهر

پیش‌نوشت: حاج آقا موسوی امام جماعتی هستند که علاوه بر داشتن فکرها و ایده های نو برای اداره مسجد، خودشان هم پای کار اجرای این ایده‌ها هستند. با اینکه چند ماه بیشتر از حضور ایشان در این مسجد نمی‌گذرد، تحولات زیادی در جنبه‌های گوناگون بوجود آمده که از عزم جدی ایشان برای تبدیل این مکان مقدس به سنگری برای محله حکایت دارد. هرچند به قول خودشان این امر جز با همکاری هیئت امنا، نمازگزاران و به‌ویژه جوانان تحقق نخواهد یافت.
در ادامه نظر شما را به بخش اول مصاحبه با ایشان جلب می‌کنیم. لازم به ذکر است که بخش دوم این مصاحبه  ان‌شاءالله در شماره های آینده و به صورت موضوع محور از نظر خواهد گذشت.

سنگر محله: حاج آقا اولین سوال ما در مورد جمله‌ای از حضرت امام(ره) است که شعار نشریه ما شده. مساجد سنگرند یعنی چه؟به نظر می‌رسد دو نوع سنگر در دو میدان و برای دو منظور داشته باشیم: اول سنگری در میدان جهاد اصغر به منظور مبارزه با دشمن بیرونی که تعریف خاص خود را دارد. سنگر دوم سنگری است در میدان جهاد اکبر برای مبارزه با دشمن درونی که همان نفس اماره است. مسجد سنگری است در میدان مبارزه با دشمن درونی. اگرچه در میدان جهاد اصغر و مبارزه با دشمن بیرونی هم نقش‌آفرین بوده است. در این میدان مسجد باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در قرآن به آن تصریح شده. مثلا اینکه برنامه‌های مسجد باید آنقدر موثر باشد که وقتی برنامه دارد، همه به طرف مسجد حرکت کنند. نماز جماعت باید به قدری جاذب و منظم باشد که کسی در منزل نماز یومیه اش را فرادی نخواند. مسجد پایگاه مسلمین است و باید آراسته و جاذب و زیبا باشد. در مسجد همه گفتار و کردار باید خدایی باشد نه دنیایی. عوامل مسجد باید اهل تقوی باشند. مسجد باید مرکز وحدت و همبستگی باشد نه اختلاف و تفرقه. در مسجد فقط باید عبادت و ذکر خدا باشد نه خرید و فروش و غیبت و لغو. بر اساس آموزه های قرآن باید مسجدی ها هنگام رفتن به مسجد مال و فرزندان خود را همراه ببرند تا با مال به حل مشکلات اقتصادی بپردازند و با حضور فرزندان در مسجد مشکل تربیتی نسل آینده را مرتفع کنیم. قرآن در سوره کهف می‌فرماید: «المالُ والبنون زینةُ الحیاةِ الدُنیا» و در سوره اعراف آیه 31 آمده: «خذوا زینتکم عندَ کلِّ مسجِد». چنین مسجدی سنگر جهاد اکبر خواهد بود.

سنگر محله: حاج آقا شما این مسجد را چقدر سنگر می‌دانید؟
با توجه به اینکه بنده تازه به این مسجد آمدم ویژگی هایی را بیان می‌کنم و قضاوتش را به عهده شما می‌گذارم. مسجدی سنگر است که متولیان آن (یعنی امام جماعت، هیئت امنا، خادم و...) صالح و پاک باشند. برنامه هایش‌ سازنده و تربیت کننده باشد. بودجه اش مشروع و حلال باشد و مسجدیانش اهل تقوی و مورد تکریم باشند. در غیر این صورت مسجدی که امام جماعتش بی‌سواد و بی تفاوت و هیئت امنا و خادمش وارفته و بی‌حال باشند طبعا اینگونه مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی و پیروزی بر دشمن است دور افتاده اند و نمی‌توانند سنگر مطلوب باشند. مسجدی سنگر است که در آن با صدای بلند صحبت نشود و سخن باطل در آن مطرح نشود. در مورد خرید و فروش در آن اقدام نشود از لغو در آن دوری گردد و همسایه نمازش را در مسجد بخواند. اگر این موارد را داشته باشد سنگر بودنش تحقق یافته وگرنه خیر.

سنگر محله: حاج آقا از نظر شما این مسجد چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟
الحمدلله رب العالمین این مسجد با توجه به اعضای محترم هیئت امنا و جمعیت نمازگزاری که دارد نقطه قوت زیاد دارد و مسجد قوی و خوبی است. اما نقطه ضعف هم دارد. یکی از این موارد نامنظم بودن فضای فیزیکی مسجد است. نکته دیگر نبود برنامه منظم و مرتب و مشخص نبودن مسئول هر کاری است که باعث شده جوانان در مسجد زیاد نباشند که ان‌شاءالله به امید خدا سعی می‌کنیم این مسائل را رفع کنیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی