سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

گفتگوی سنگر محله با حجت‌الاسلام و المسلمین ناسخیان
امام جماعت مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه

سنگرمحله: حاج آقا برایمان از اهمیت مسجد می‌گویید؟
جواب‌تان را با سخن امام حسن مجتبی (علیه‌‌السلام) می‌دهم. حضرت می‌فرمایند کسی که به مسجد رفت و آمد می‌کند، به 8 چیز می‌رسد: 1- آیه روشن 2- برادر مفید 3- علم تازه 4- رحمتی که در انتظارش است 5- سخنی که هدایتگر باشد 6- سخنی که جلوی انحراف را بگیرد 7- ترک گناه از روی حیا 8- ترک گناه از ترس خدا. 1
سنگرمحله: حالا به نظرتان ما باید به کدام‌یک بیشتر بها دهیم؟
از قول حاج‌آقا مجتبی تهرانی عرض می‌کنم که ایشان به خود بنده فرمودند: نماز را مردم خودشان هم می‌توانند بخوانند. مهم‌ترین وظیفه ما آشنا کردن آن‌ها با احکام و معارف دین است. پس یعنی آن «علم تازه» را باید خیلی جدی بگیریم تا عبادات ما هم از نظر شرعی درست باشد، هم با معرفت باشد. این دوتا هم با تعلیم و تعلم درست می‌شود. اتفاقا ما هم به همین مناسبت کلاس‌‌های «آموزش خانواده» گذاشته‌ایم که ان‌شاءالله از 12 آذر شروع می‌شود.
سنگرمحله: حاج آقا مسجد در چه صورت می‌تواند واقعا سنگر باشد؟
وقتی که هم امام جماعت، هم فعالان و هم عموم مردم به وظیفه خودشان عمل کنند.
سنگرمحله: پس بگذارید از امام جماعت شروع کنیم. موافقید؟
بله، هر چند بنده این طور نیستم ولی امام جماعت خوب باید هدف‌دار، آشنای به احکام، با اخلاص و... باشد. اگر او علم و مهارت را با هم داشته باشد و برای حل مشکلات مردم و محله دل‌بسوزاند، می‌شود گفت که به وظایف خود عملکرده است.
سنگرمحله: فعالان چه؟ آن‌ها چه باید بکنند؟
اولین نکته شایستگی فردی است. یعنی فعالان باید شایستگی‌هایی چون امانت‌داری و خوش‌اخلاقی، صداقت و... داشته باشند. البته از همه شایستگی‌ها مهم‌تر اخلاص است. اگر فعالان به جای این که برای خدا کار کنند، مثلا برای آمار و عکس و این چیزها کار کنند، بنزین‌شان تمام می‌شود. اما اگر برای خدا باشد همیشه با انرژی خواهند بود.
البته روابط اجتماعی و میان‌فردی هم مهم است. فعالان با همین روابط است که می‌توانند بسیاری از کارهای خیر را انجام دهند و خیلی‌های دیگر را راه بیاندازند.
سنگرمحله: نکته بسیاری خوبی بود. به نظرم برای بچه‌های سنگر محله هم خیلی مفید است. حالا لطفا به وظایف عموم مردم بپردازیم.
عموم مردم باید یادشان باشد که اولا برای ثواب و خودسازی به مسجد می‌آیند و در مرحله بعد می‌خواهند نسبت به مسجد و احکام و آداب حضور در مسجد آگاهی پیدا کنند. مثلا بدانند که خرید و فروش در مسجد، از ادب به دور است و در احکام اسلامی هم مکروه دانسته شده است. نکته آخر هم این که مامومین علاوه بر نماز و عبادت، باید روحیه مشارکت در کارهای دسته‌جمعی را پیدا کنند. : حالا با همه این حرف‌ها، به مسجد خود چه نمره‌ای می‌دهید؟
بنده که نباید نمره دهم...
سنگرمحله: نه حاج‌آقا! به هر سه گروه نمره بدهید. بالاخره مهم است دیگر!
بنده که نباید نمره دهم... اما به مردم خوش‌بین هستم. فعالان هم گاهی نمره بالا می‌گیرند و گاهی نه. ای کاش همیشه خیلی فعال باشند نه فقط در زمان‌های خاص.
سنگرمحله: حاج‌آقا شما انتقادپذیر هستید؟
سعی می‌کنم حرف همه را بشنوم. ولی طبیعتا نمی‌شود حرف همه را اجرا کرد. مخصوصا که مسجد با مدرسه و حوزه و دانشگاه فرق می‌کند و انواع افراد می‌آیند. همه جور شخصی با سلایق و خلقیات مختلف به مسجد می‌آیند. سعی می‌کنم با شنیدن همه حرف‌ها و مشورت‌ها، بهترین تصمیم‌ها را بگیرم.
سنگرمحله: نقاط قوت و ضعف مسجد شما چیست؟ البته آن‌هایی را بگویید که به درد همه می‌خورد.
فعالان- مخصوصا جوانان و بسیجی‌ها- مهم‌ترین نقطه قوت هستند. نقطه ضعف هم خود من هستم...
سنگرمحله: حاج‌آقا سنگر محله را چقدر مفید می‌دانید؟
اگر همه بخوانند خیلی مفید است. طوری کار کنید که امام جماعت‌ها و مسجدی‌ها دست به دست هم دهند و آن را تبلیغ کنند. آن وقت مطمئن باشید می‌توانیم محله را از نظر فرهنگی متحول کنیم.
سنگرمحله: توصیه‌تان برای سنگر محله چیست؟
اخبار محله را منعکس کنید. از بازار میوه و تره‌بار گرفته تا هیئت‌ها و کاروان‌های کربلا را در نشریه بیاورید.
سنگرمحله: و اما حرف آخر...
بگذارید یک روایت بخوانم که از همه حرف‌ها ارزش‌مندتر باشد. پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «نماز جماعت بهتر از نمازی است که چهل‌سال در خانه خوانده شود.» از حضرت پرسیدند: نماز یک شبانه‌روز این ویژگی را دارد؟ ایشان پاسخ دادند: «یک نماز (هم چنین پاداشی دارد، نه حتی نماز یک شبانه‌روز)»! 2
_______________________

1. مَنْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ آیَةً مُحْکَمَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً وَ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى وَ تَرْکَ الذُّنُوبِ حَیَاءً أَوْ خَشْیَةً. (تحف العقول، ص: 235)
2. صَلَاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاتِهِ فِی بَیْتِهِ أَرْبَعِینَ سَنَةً قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَاةُ یَوْمٍ فَقَالَ صَلَاةٌ وَاحِدَة (جامع الأخبار، ص: 77)

نظرات (۱)

خدا به شما خیر دهد.
ان شاء الله این کار ها ادامه یابد و شاهد به روز رسانی باشیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی