سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

گفتگوی صمیمی سنگر محله با حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی
امام جماعت مسجد ابوذر

پیش‌نوشت: مسجد ابوذر آخرین مقصد ما برای مصاحبه با ائمه جماعت مساجد محل است. جایی که دقایقی میهمان حاج آقا طباطبایی بودیم و پای صحبت های صمیمی ایشان نشستیم:

سنگر محله: حاج آقا سنگر بودن مسجد یعنی چه و چگونه تحقق پیدا می کند؟
این جمله، جمله خیلی بلند و رفیعی است از حضرت امام و واقعا برای تحقق بخشیدن به آن باید به اصل کلام و جمله امام معرفت پیدا کنیم. لازمه تحقق یافتن این امر این است که اولا بدانیم سنگر یعنی چه؟ سنگر پناهگاه و جان‌پناه است که دشمن به آن دسترسی راحت ندارد و نمی‌تواند آن را مورد حملات خود قرار دهد. بنا بر این مسجد سنگر است یعنی امن‌ترین جا برای مبارزه و مقابله با دشمن است. به عبارت دیگر این سنگر همان پایگاه فرهنگی است که امروز دشمن همه هم و غم خود را برای مقابله با آن گذاشته. همان مساله ای که مقام معظم رهبری از آن بعنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند.

سنگر محله: حالا چه کنیم که این سنگر بودن تحقق پیدا کند؟
خوب این نیاز به امکانات و ابزار دارد که بحمدالله مساجد ما دارند و باید فعال شود. یکی از این ابزارتها هیئت امنای مساجد است که نقش فوق‌العاده سنگینی دارند در تحقق بخشیدن به این امر. هیئت امنا باید زمینه جذب جوانان به این پناهگاه برای در امان ماندن از تیرهای آلوده دشمن را فراهم کند. جوانان وقتی به مسجد بیایند و با برنامه ها و فعالیت‌های مسجد آمیخته شوند خود به خود واکسینه می‌شوند در مقابل این تهاجمات. خادم مسجد هم نقش عمده ای دارد. یعنی کسی که اداره کننده وضعیت داخلی مسجد از نظر نظم و انضباط و نظافت است. در کنار این‌ها شخصیتی که نقش مهم‌تری از دیگر عوامل دارد امام جماعت است. اولین ابزاری هم که یک امام جماعت برای تحقق بخشیدن به این فرمایش حضرت امام باید داشته باشد بصیرت است. یک امام جماعت بی‌بصیرت ممکن است جوانان را از مسجد فراری دهد و امکانات و ابزار را مزمحل کند.
ان‌شاءالله روزی شاهد باشیم که مساجد همانطور که حضرت امام فرمودند سنگر باشند و در تقابل با شبیخون فرهنگی باشند.

سنگر محله: حاج آقا مسجد خود را چقدر سنگر می دانید؟
ما نسبت به فعالیت هایی که در مسجد صورت می‌گیرد مأیوس نیستیم ولی قانع هم نیستیم. اعتقادمان بر این است که ظرفیت بیشتر و بالاتری فراهم است برای تحقق بخشی به این پیام امام و ما در حد وسع سعی می‌کنیم این کار را بکنیم.

سنگر محله: می‌توانید یک ویژگی مثبت و یک ویژگی منفی مسجد خود را بفرمایید؟
ویژگی مثبت حضور جوانان و نوجوانان در این مسجد است. از دیرزمان مسجد ابوذر معروف بوده به مسجد جوان‌ها. این مطلب را با حضور مستمر می‌توان حس کرد. این یک نقطه مثبت و امیدوار کننده است که ان‌شاءالله آینده مسجد آینده بهتری باشد. اما نکته منفی بالاخره همه جا نقاط مثبت و منفی وجود دارد و اینجا هم ما ضعف هایی داریم. یکی از ضعف های عمده همه مساجد امروز نداشتن امکانات است. بودجه مختصری که در اختیار مساجد قرار می‌دهند کافی نیست. مثلا ما کتابخانه خوبی دراین مسجد داریم که برای فعال تر کردن آن طرح هایی داریم ولی مشکلات مالی و نداشتن درآمد قابل توجه مانع از آن می‌شود. این مشکل اکثر مساجد است و ان‌شاءالله امیدواریم در آینده این نقطه ضعف مرتفع بشود و فعال تر ظاهر شویم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی