سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین رئوفی، امام جماعت مسجد علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام)

اشاره: این اولین باری است که به خانه یک امام جماعت می‌رویم برای مصاحبه. مصاحبه‌ای گرم و صمیمی که با چاشنی چای و سوهان خیلی شیرین شده بود...
سنگر محله: حاج آقا چرا به مساجد می‌گویند سنگر؟
سنگر وسیله حفظ انسان‌ها در مقابل دشمن است. مسجد سنگر است چون که می‌تواند انسان‌ها را از شبهات اخلاقی و اعتقادی حفظ کند.
سنگر محله: یعنی باید بگوییم «سنگر هدایت»؟
بله، البته هدایت بشر، همه‌اش توسط انبیا بوده است. هدایت الی الحق! ما غیر از انبیا هادی نداریم. نه دانشمند، نه دانشگاه. عقل هم نمی‌تواند همه چیز را بفهمد. امام جماعت هم چون لباس پیامبر دارد و راه پیامبر را می‌خواهد برود و حلال و حرام‌ها را بیان کند؛ می‌تواند هادی باشد. بنابراین هدایت‌گری باید از مسجد شروع شود.
سنگر محله: حاج آقا چگونه یک مسجد از مسجد دیگر سنگرتر(!) می‌شود؟
اولین عامل بنیان مسجد است. بنیان مسجد باید بر اساس تقوی باشد. از مال پاک و حلال استفاده شود. عامل دوم امام جماعت و هیئت امنا و مامومینِ اطراف امام جماعت هستند. همه می‌توانند خیلی موثر باشند.
سنگر محله: نقش فعالان مسجد، مخصوصا بسیج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بسیج چون نسل جوان است، می‌تواند خیلی موفق باشد. من آرزویم این است که کل مسجد دست بسیج بیفتد. اما بسیجی‌هایی که اهل مسجد و نماز باشند. متاسفانه الان این طور نیست.
سنگر محله: علتش چیست؟
ملاک‌های اصلی بسیج از دست رفته؛ رتبه‌های کاذب جایش را گرفته است. بیشتر دلشان می‌خواهد فرمانده باشند؛ در حالی که بسیج یعنی بی‌رتبه و مقام.
سنگر محله: مثال می‌زنید؟
مثلا به یکی از بچه‌ها می‌گویم برو فلان کاغذ را از دیوار جدا کن؛ می‌گوید کار من نیست، کار واحد فلان است! داخل پرانتز بگویم اگر به من بگویند توالت‌ها را بشوی، می‌شویم اما الان به بعضی از این بچه‌ها بگوییم، اصلا حاضر نیستند!
سنگر محله: حالا که مثال زدید، می‌بینم خود ما سنگر محلی‌ها هم بعضی از این ایرادها را داریم.

راه حلش چیست؟

خودسازی. اگر خودسازی نباشد همین می‌شود.
سنگر محله: حاج آقا ارتباط شما با بسیجی‌ها چطور است؟
من عاشق بسیجی‌ها هستم. ولی چون این‌ها فرمانده هستند، ما را تحویل نمی‌گیرند! من عضو کوچک بسیج هستم.
سنگر محله: حاج آقا جنبه‌های مثبت و منفی مسجد شما چیست؟
اصل مسجد ما بر پاکی است. کلنگ مسجد با تقوای آقاسید احمد خونساری و علامه امینی زده شده است. تاریخ این مسجد به دستور علامه امینی به صورت شعر روی دیوار آن نوشته شده است. بیش از 45 سال قدمت دارد این مسجد.
سنگر محله: دیگر چه؟
وجود چهره‌های نورانی. مثل آیت‌الله ضیاءآبادی و مرحوم آیت‌الله رووفی و خیلی از بزرگان دیگر.
سنگر محله: نقطه منفی چه؟
وجود سلیقه‌هایی که با شرایط روز نمی‌خواند.
سنگر محله: حاج آقا برای مسجد چقدر وقت می‌گذارید؟
قبلا وقت‌ زیادی برای فکر و طرح می‌گذاشتم. ولی چون اکثر طرح‌ها عمل نشد، خیلی وقت نمی‌گذارم. طرح‌های من مبتنی بر جوانان بود، ولی متاسفانه بودجه‌ دست جوانان نیست.
سنگر محله: برای محل چه برنامه‌ای دارید؟
از قبل برنامه‌های زیادی داشتیم. مثل دیدن از خانواده شهدا؛ دیدن از خانواده افرادی که سال‌ها فعال بودند و حالا زمین‌گیر شدند؛ بازدید از مدارس محل و جایزه به بچه‌های موفق؛ حتی بچه‌هایی که به دنیا می‌آیند، خودمان می‌رویم منزلشان و اذان و اقامه می‌گوییم... اما حیف که بودجه‌های مسجد در اختیار امام جماعت نیست.
سنگر محله: حاج آقا شما انتقادپذیر هستید؟
خیلی دوست دارم. بهترین دوست انسان کسی است که عیب او را بگوید. البته نفس می‌گوید قبول نکن، ولی من تلاشم این است که بپذیرم.
سنگر محله: یک توصیه برای سنگر محله؟
در عصر کامپیوتر، نشریه باید خیلی جذاب و شیرین باشد. نشریه شما خیلی ریز است. من با این که عینکم را عوض کردم، ولی باز هم نمی‌توانم آن را بخوانم!
سنگر محله: و توصیه آخر هم برای همه مخاطبین سنگر؟
دنبال علم باشید تا مصداق آیه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ» نباشید. نه این که اصلا دنبال علم نباشید، بلکه هم عالم باشید و هم عمل کنید. منظور از علم، علم حلال و حرام دین است، در درجه اول.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی