سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

اشاره: گفتارهای زیر بخش هایی منتخبی از مصاحبه های نشریه سنگر محله با ائمه جماعات مساجدی در شهر تهران و کرج است. این مصاحبه ها در طول فعالیت های چند ماهه این نشریه صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئوفی
امام جماعت مسجد علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام محله شهدا:
ما غیر از انبیا هادی نداریم. نه دانشمند، نه دانشگاه. عقل هم نمی‌تواند همه چیز را بفهمد. امام جماعت هم چون لباس پیامبر دارد و راه پیامبر را می‌خواهد برود و حلال و حرام‌ها را بیان کند؛ می‌تواند هادی باشد. بنابراین هدایت‌گری باید از مسجد شروع شود.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی

امام جماعت مسجد فائق محله شهدا، آقای اخلاق در خانوده:
سنگر پناهگاهی است که جان پناهندگان را از تیرهای دشمن حفظ می‌کند. از پشت این سنگر می‌توانند دشمن را رصد کنند، فعالیت‌های آن را ببیند و فعالیت مناسب را انتخاب کنند. مسجد پناهگاه از شیاطین جن و انس است. نمازی که در مسجد است، شیاطین را دور می‌کند. در حدیث داریم که شیطان پیوسته از مومنین بیمناک است و تا موقعی که مومن به نمازهای پنج‌گانه خود اهتمام می‌ورزد، وسوسه و آشوب نمی‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین لواسانی
هم‌رزم شهید نواب صفوی،امام جماعت مسجد امام حسین علیه السلام:
امام جماعت سنگربان است؛ سنگربان سنگر را ترک نمی‌کند. من هر سه نوبت به نماز می‌آیم. آسیب به نماز برسد. در ضمن ما در مناسبت‌ها- در ولادت‌ها و وفات‌ها- برنامه داریم. خود من روی همان صندلی می‌نشینم و منبر می‌روم.


حجت‌الاسلام و المسلمین طباطبایی
امام جماعت مسجد ابوذر گلشهر:
جوانان وقتی به مسجد بیایند و با برنامه ها و فعالیت‌های مسجد آمیخته شوند خود به خود واکسینه می‌شوند در مقابل این تهاجمات. خادم مسجد هم نقش عمده ای دارد. یعنی کسی که اداره کننده وضعیت داخلی مسجد از نظر نظم و انضباط و نظافت است. در کنار این‌ها شخصیتی که نقش مهم‌تری از دیگر عوامل دارد امام جماعت است. اولین ابزاری هم که یک امام جماعت برای تحقق بخشیدن به این فرمایش حضرت امام باید داشته باشد بصیرت است. یک امام جماعت بی‌بصیرت ممکن است جوانان را از مسجد فراری دهد و امکانات و ابزار را مزمحل کند.


حجت‌الاسلام و المسلمین ناسخیان
امام جماعت مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه:
عموم مردم یادشان باشد که اولا برای ثواب و خودسازی به مسجد می‌آیند و در مرحله بعد می‌خواهند نسبت به مسجد و احکام و آداب حضور در مسجد آگاهی پیدا کنند. مثلا بدانند که خرید و فروش در مسجد، از ادب به دور است و در احکام اسلامی هم مکروه دانسته شده است.


حجت‌الاسلام و المسلمین میرحبیبی
امام جماعت مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه فاز4مهرشهر:
امروز که دشمن متوجه شده با سلاح مادی نمی‌تواند این ملت را که عشق حسینی و قرآنی و ولایی دارند از پای در بیاورد، فقط به فرموده رهبر فرزانه‌مان از طریق شبیخون و تهاجم فرهنگی می‌خواهد این نور و معرفت بالقوه را که در دل جوانان هست ازشان بگیرد. بر اساس همین دیدگاه مسئولیت مسجد و به خصوص امام جماعت و هیئت امنا خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی
امام جماعت مسجد جامع پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم فاز4مهرشهر:
مسجدی سنگر است که متولیان آن (یعنی امام جماعت، هیئت امنا، خادم و...) صالح و پاک باشند. برنامه هایش‌ سازنده و تربیت کننده باشد. بودجه اش مشروع و حلال باشد و مسجدیانش اهل تقوی و مورد تکریم باشند. در غیر این صورت مسجدی که امام جماعتش بی‌سواد و بی تفاوت و هیئت امنا و خادمش وارفته و بی‌حال باشند طبعا اینگونه مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی و پیروزی بر دشمن است دور افتاده اند و نمی‌توانند سنگر مطلوب باشند. مسجدی سنگر است که در آن با صدای بلند صحبت نشود و سخن باطل در آن مطرح نشود. در مورد خرید و فروش در آن اقدام نشود از لغو در آن دوری گردد و همسایه نمازش را در مسجد بخواند. اگر این موارد را داشته باشد سنگر بودنش تحقق یافته وگرنه خیر.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهبازی
امام جماعت مسجد قمربنی هاشم علیه‌السلام، فاز4 مهرشهر:
اگر ما آیات جهاد قرآن را ببینیم، متوجه می‌شویم که آن چیزی که باعث پیروزی اسلام بر دشمنان می‌شود، فقط تجهیزات نظامی‌نیست، گرچه آنها هم هست و جایگاه خاصی هم در جنگ دارد اما نقش اساسی مربوط به «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی» است که این در مسجد آموخته می‌شود. تیراندازی و اسب سواری و شنا را ممکن است در جاهای دیگر یاد بگیرند ولی آنچه که مایه اصلی پیروزی اسلام بر کفر است، آموزه های دینی ماست که انسان به این باور برسد که «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی»، به این باور برسد که «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم». این باورها در مسجد محقق می‌شود.


حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
امام جماعت مسجد دانشگاه تهران:
علامت مسجد زنده این است. باید جوان‌هایش زیاد باشد. مسجد زنده آن است که افراد فاسد وقتی از کنار آن رد می‌شوند، بگویند: این‌جا مسجد است! هزار تا جوان انقلابی این‌جاست! معلوم می‌شود این مسجد زنده است. اگر کار خلافی کردیم، کله‌مان را می‌کنند. مگر می‌شود این جنس را در این‌جا فروخت، این‌جا بغل مسجد است! باید مسجد جوری باشد که جلوی هرزه‌گی‌ها و فسادها گرفته شود. مسجد باید خواب را از چشم دشمن ببرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی