سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌صادق، امام جماعت مسجد ابوذر (رحمه‌الله‌علیه)

مصاحبه با حاج‌آقا آل‌صادق کار ساده‌ای نبود. از بس که متواضع و اهل سکوت بودند. بالاخره با التماس به اتاق ساده ایشان در مسجد رفتیم و همراه یکی دو نفر از مسجدی‌ها به گپ و گفت نشستیم. همین موجب شد مصاحبه شیرین‌تر شود و حاج‌آقا غفرانی (از مسجدی‌ها و دوستان امام جماعت) و یک سید جوان نیز ما را همراهی کنند.
سنگر محله: حاج آقا اجازه دهید کمی متفاوت شروع کنیم. مثلا با یک خاطره. یک خاطره مسجدی برای ما می‌گویید؟
همه مسجد برای ما خاطره است.
سنگر محله: حالا یکی‌ را بگویید.
(حاج آقای غفرانی جواب می‌دهد:) من یک خاطره دارم. شهید مدنی وقتی به خرم‌آباد تبعید شد، علاوه بر این که امام جمعه و رئیس حوزه علمیه خرم‌آباد بود، دو ویژگی داشت؛ یکی این که خودش عامل بود و شب‌ها برای فقیران و ایتام غذا می‌برد. دوم این که با بچه‌ها و جوانان ارتباط داشت و گروهی را تشکیل داد که از آن گروه خیلی‌ها به جبهه رفتند و از شهدا شدند. مثل شهید مهدی زین‌الدین.
سنگر محله: حاج آقا چه کنیم که مسجد بتواند خوب سنگر باشد و خوب تربیت کند؟
تربیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. کار هر کسی نیست. شاید ما توهم تربیت داریم!
سنگر محله: پس این که می‌گویند مسجد سنگر است؛ مگر سنگر تربیت نیست؟
بله، البته در دوران اول انقلاب مسجد سنگر همه چیز بود. برای تدارکات جنگ، برای آموزش نظامی، برای تربیت نیروی انسانی. اما این قطعی است که مسجد در همه زمان‌ها باید «سنگر دفاع از دین» باشد.
سنگر محله: آیا این طور هست؟
نه متاسفانه. شاید الان بعضی از سنگرها به اشغال دشمن درآمده باشد! برخی برای تبلیغ وهابیت و بهاییت خیلی تلاش می‌کنند، اما مساجد پاسخ‌گو نیستند. این قدر که برای اطعام و کارهایی از این قبیل هزینه می‌شود، برای مسائل فکری مردم برنامه ریزی نمی‌شود.
سنگر محله: چه کنیم که مسجد واقعا سنگر باشد؟
کسی که می‌خواهد مربی باشد، باید خودش اول تربیت شده باشد. امام یک نفر بود ولی برای تربیت یک کشور، اول خودش را تربیت کرده بود.
سنگر محله: حاج آقا رابطه شما با بسیج چه طور است؟
خوب است. من خودم کارت فعال بسیج دارم.
سنگر محله: با بسیج یا جوانان اختلاف ندارید؟
نه، ریشه اختلاف هوای نفس است. هوای نفس نباشد چرا اختلاف باشد؟
سنگر محله: حاج آقا یک نقطه مثبت و یک نقطه ضعف مسجد را بگویید.
این مسجد خیلی عالی است. نمازگزاران و همه خوب هستند. نقطه ضعف مسجد من هستم!
(باز حاج‌آقای غفرانی جواب می‌دهد:) این‌ها را از حاج‌آقا نباید بپرسید. ما قبلا امام جماعت‌های زیادی داشتیم ولی خیلی موفق نبودند. این مسجد به خاطر جوان بودن حاج آقا و ارتباط خوب ایشان با جوانان خیلی فعال شده است. نکته دیگر سعه صدر ایشان و حضور سه وعده‌ای در مسجد است. صبح و ظهر و شب حاج‌آقا مسجد می‌آیند.
سنگر محله: حاج‌آقا خیلی‌ها این نشریه را می‌خوانند. لطفا یک توصیه بکنید:
من کوچک‌تر از این حرف‌ها هستم.
(سید جوان:) یک چیزی بگویم. من خیلی‌ها را دیده‌ام. خیلی از روحانیون را. اما حاج‌آقا آل صادق چیز دیگر است!
سنگر محله: حالا توصیه را بفرمایید.
از زبان امیرالمومنین (علیه‌السلام) بگویم. «لَا یَسْتَغْنِی الْعَاقِلُ عَنِ الْمُشَاوَرَة» یعنی خردمند هیچ‌گاه از مشورت بی‌نیاز نیست. (غررالحکم، ص 441)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی