سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

زیاد برایتان اتفاق افتاده که وقتی در مقابل تلویزیون قرار می‌گیرید، مدام با کنترل از راه دور، از این شبکه به آن شبکه، کانال‌های تلویزیونی را تغییر می‌دهید. البته کسانی که از ماهواره استفاده می‌کنند که دیگر هیچ!، از دایره‌ای بسیار بسیار وسیع برای انتخاب برخوردارند. این انتخاب‌ها می‌تواند هر برنامه‌ای منطبق با علایق و توجه مخاطبان باشد، از برنامه‌های آموزشی و مذهبی و دینی گرفته تا موزیک ویدئوها و ترانه‌های خوانندگان این ور آب! و آن ورآب! و حتی سریال‌های فارسی وان و یا شبکه من و تو!!. در کنار این جریان، فضای جدید ایجاد شده توسط رسانه‌ها، حتی پیامک‌های تلفن همراه، شما و ما ر‌ا روزانه و هر لحظه در معرض پیام‌هایی قرار می‌دهد که همه این‌ها زندگی و روابط اجتماعی و فردی را تغییر می‌دهد.
تمامی این پیام‌ها می‌تواند وجی مثبت و سازنده داشته باشد و یا در جهت عکس به صورتی مخرب بر ما عمل کنند، این در حالی است که در جهان کنونی و در کشوری که داعیه پیشروی در اخلاق اسلامی را داراست و انقلابی دینی و اسلامی را در قرن بیستم رقم زده است، هنوز رسانه‌های آن خلاف این موضع را دنبال می‌کنند و حتی به صورت ناخودآگاه اثرات مخربی را بر جامعه می‌گذارند. اما چه چیز باعث شده است تا جامعه‌ای که تحت تاثیر تکرار پیام‌ها و اخبار نامطلوب و حتی ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی قرار گرفته، در جهتی مناسب به پیش برود و در مقابل حوادث و فتنه های زمان مقاوم باشد؟ به نظر من و بسیاری، عاملی وجو دارد که از آن تعبیر به بیمه کننده جامعه در برابر تمامی رویدادها و وقایع روزگار شده است و آن چیزی نیست جز ماه‌هایی که مذهب شیعه و اسلام را در این کشور و جامعه به مسیری صحیح در زندگی رهنمون شده است.
این ماه ها به طور ویژه ماه محرم و صفر هستند که شیعه در طول تاریخ، آن را موجب بازسازی حرکت روبه رشد خود می‌داند. محرمی که با شکل‌گیری دسته‌جات سینه زنی، زنجیر زنی، حمل علم، علامت، برگزاری تعزیه و سایر مناسک محلی و بومی یک پیام را دنبال می‌کند و آن عاشورا و اهل بیت(ع) است. ماه محرم، ماهی است که همه ما چه بخواهیم و نخواهیم، مقداری به خودمان می‌آییم. قدری بیشتر به اهداف قیام عاشورا و اصل و شعارهای اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) می‌اندیشیم. تحلیل‌هایمان از وقایع سیاسی و اجتماعی روز تغییر می‌کند، کانال های تلویزیونی و حتی برنامه‌های ماهواره را حداقل چند روزی از صفحه دغدغه‌های سرگرمی روزمره‌مان به کنار می‌گذاریم. نذری‌های مردم، عزاداری‌ها و هیئت‌ها محفل های تجمع ما می‌شوند. قدری به خودمان توجه می‌کنیم. جوانان را در مساجد بیشتر می‌بینیم. اینگونه است که متوجه می‌شویم که این رسانه اثرگذاری بسیار بیشتر از تمامی ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی دنیا بر روی ما دارد. آری، نشانه های پیرامون ما می‌گوید، این محرم رسانه اصلاحگرِ جامعه‌‌ی ما است که می‌آید.

  • ۹۲/۰۸/۱۵

رسانه

محرم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی