سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

آدم خجالت می‌‌کشد وقتی که قرآن را با چیز دیگری مقایسه می‌کند؛ چه آن چیز کتاب‌ های دیگر مثل دیوان حافظ و سعدی و حتی کتب پیامبران پیشین باشد، چه معجزاتی مانند شتر صالح و عصای موسی و کشتی نوح. اصلا قرآن کجا و آنها کجا؟ ولی چه کنیم که آن قدر از این بحر عمیق و درّ عتیق دور افتاده‌ایم که تا این مقایسه‌‌ها را نشنویم، به خود نمی‌آییم و قد می‌برنمی‌داریم.
خدا را شکر یادداشت شماره قبل- اگرچه از جنس همین مقایسه‌‌‌های سطح پایین بود- تلنگری شد تا خودمان را جمع و جور کنیم و برای توجه بیشتر به قرآن تکانی بخوریم. البته همراهی مسجد و مسجدی‌ها قطعا از هر نوشته‌ای مهم‌تر است. چه چیزی لذت بخش‌‌‌تر است از قرآن خواندن در سنگر مسجد و در کنار همسنگری‌ها؟
در کنار همه این انگیزش‌ها و گرایش‌ها، وقتی می‌خواهیم به خورشید قرآن نردیک شویم، می‌بینیم که راه‌‌‌های مرسوم، جز به روخوانی و روان‌خوانی و تجوید ختم نمی‌‌شود و جز پوسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از این میوه شیرین در کام‌مان نمی‌رود. سخت‌تر از همه روایت امیر المؤمنین است که مو را به تن انسان سیخ می‌کند: «آگاه باشید! قرائتی که تدبر نداشته باشد، هیچ خیری ندارد.»1 پس این همه خواندیم و نفهمیدیم چه شد؟
این جاست که دیگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌توان آرام نشست و از گذشته خود چشم پوشی کرد. این جاست که دیگر باید کاری کرد و تغییری در روند ارتباط با قرآن ایجاد نمود. این جاست که دیگر باید به محتوا و مفاهیم قرآن پرداخت و این جاست که «قرائت معنامحور» معنی پیدا می‌کند.
خوشا آنان که در مساجد خود هر روز و هر شب مقداری قرآن می‌خوانند و علاوه بر قرائت، به معانی آن هم توجه می‌کنند. این شروع خوب یعنی ما می‌خواهیم بدانیم «تدبر در قرآن یعنی چه» و برای رسیدن به آن چه باید بکنیم؟ به همین خاطر ان‌شاءالله هفته آینده متنی با این عنوان را خواهیم دید: «تدبر در قرآن یعنی چه؟»
ــــــــــــــــــــ
1. «ألا لا خَیْرَ فِی قِرائَةٍ لَیْسَ فِیها تَدَبُّرٌ» (اصول کافی، ج1، ص36)

نظرات (۱)

  • سیدجواد فنائی
  • احسنت برشما که در راه فهم و تدبر قرآن قدم برمی داریدتا اینکه ما مصداق روایت امیر المؤمنین که مو را به تن انسان سیخ می‌کند،نباشیم: «ألا لا خَیْرَ فِی قِرائَةٍ لَیْسَ فِیها تَدَبُّرٌ» (اصول کافی، ج1، ص36)«آگاه باشید! قرائتی که تدبر نداشته باشد، هیچ خیری ندارد.»


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی